Glädjehoppet: Anmäl din ridskola eller ridklubb

Så här anmäler ni er

För femte året i rad anordnas Glädjehoppet, Agrias käpphästtävling där vi i år skänker hela 15 kronor per deltagare till Barncancerfonden. Vad roligt att din ridskola eller ridklubb är intresserad av att vara med!

Det ökade bidraget till Barncancerfonden (höjning från 10 till 15 kronor per deltagare) möjliggörs av att det inte kommer att skickas ut guldrosetter och fysiska diplom, i stället laddar ni ner och skriver ut diplom till era deltagare. Dessutom har ni chans att vinna fina Agriaschabrak till klubben, läs mer om årets upplägg nedan.

OBS! Glöm inte att registrera antalet deltagare i formuläret efter genomförd tävling. Det är ett måste för att vi ska veta hur mycket pengar som ska skänkas och för att ni ska vara med i utlottningen av schabrak.

Så här anmäler ni er

För femte året i rad anordnas Glädjehoppet, Agrias käpphästtävling där vi i år skänker hela 15 kronor per deltagare till Barncancerfonden. Vad roligt att din ridskola eller ridklubb är intresserad av att vara med!

Det ökade bidraget till Barncancerfonden (höjning från 10 till 15 kronor per deltagare) möjliggörs av att det inte kommer att skickas ut guldrosetter och fysiska diplom, i stället laddar ni ner och skriver ut diplom till era deltagare. Dessutom har ni chans att vinna fina Agriaschabrak till klubben, läs mer om årets upplägg nedan.

OBS! Glöm inte att registrera antalet deltagare i formuläret efter genomförd tävling. Det är ett måste för att vi ska veta hur mycket pengar som ska skänkas och för att ni ska vara med i utlottningen av schabrak.

  1. Bestäm ett datum, bjud in deltagare och arrangera er käpphästtävling.
  2. Ladda ner och skriv ut diplom här, som deltagarna får efter avslutad käpphästritt. 
  3. Efter genomförd tävling, fyll i formuläret så att vi vet hur många som hoppat och därmed hur mycket pengar som ska skänkas till Barncancerfonden.
  4. Varje månad lottar vi ut 20 schabrak (juni, juli och augusti = totalt 60 schabrak i potten) bland de klubbar som anordnat Glädjehoppet. Glöm därför inte att fylla i formuläret efter avslutad tävling.
  5. Observera att ridskolan/ridklubben behöver vårdnadshavares samtycke för deltagande barn under 13 år.
  6. Vid frågor, kontakta: gladjehoppet@agria.se

I år pågår Glädjehoppet hela sommaren, mellan den 1 juni och 31 augusti. Ni väljer när under den perioden ni vill arrangera ridskolans eller klubbens tävling.

Banan ska innehålla minst fem hinder, det spelar ingen roll vad hindren består av så länge de är säkra att hoppa. Under "Se förslag på banskiss" ser ni ett exempel (pilarna visar riktningen), vill ni bygga på ett annat sätt går det också bra.

Anpassa höjden efter deltagarna, det är viktigt att det inte blir för svårt. Bedömningen är clear round, alla som hoppar får diplom.

I år kommer det inte att skickas ut några guldrosetter, utan ni laddar ner ett digitalt diplom som ni skriver ut till deltagarna inför tävlingen. I stället för rosetter och porto skänker Agria extra mycket pengar till Barncancerfonden (15 kronor per deltagare jämfört med förra årets 10 kronor).

Efter varje månad lottar vi ut 20 schabrak (juni, juli och augusti = totalt 60 schabrak i potten) bland de klubbar som anordnat Glädjehoppet och har registrerat antalet deltagare den månaden. Glöm därför inte att fylla i formuläret efter avslutad tävling!

Samtliga vinnare, oavsett månad, kontaktas via e-post i september och presenteras här på sidan. Observera att varje ridskola eller ridklubb endast kan vara med och tävla om schabrak en gång.

Sedan 2015 har Agria Ponnyklubb arrangerat insamlingsaktiviteter till förmån för Barncancerfonden och deras viktiga arbete. Pengarna de får av oss går bland annat till att driva Almers hus, en rekreationsanläggning för barncancerdrabbade familjer.

Om Barncancerfonden

Barncancerfonden arbetar för att alla som drabbas av barncancer ska överleva och få leva ett gott och långt liv. Sedan 1982, när Barncancerfonden startade, har överlevnaden ökat från 50 till 85 procent. Trots detta är barncancer än idag den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år. Men tack vare gåvor från privatpersoner, organisationer och företag kan nya forskningsprojekt möjliggöras, där effektivare och mer skonsamma behandlingar kan hittas för att lindra och bota barncancer.

Om Almers hus

I Varberg, på promenadavstånd från saltstänk och krabbfiske, ligger Almers hus. Det är Barncancerfondens villa där barn med cancer och deras familjer kan få en värdefull andningspaus och samla kraft. I den härliga västkustmiljön kan familjerna komma bort från vardagen och samtidigt utbyta erfarenheter med andra familjer i liknande situation. Till Almers hus kan man komma även om ekonomin är ansträngd, då Barncancerfonden står för både boendet och resan till och från Varberg.