För att hålla din katt frisk har du med Agria Katt Extra tillgång till en digital hälsokoll i Agria-appen. Den finns till för att göra det lättare för djurägare att bedöma sin katts tillstånd och lär dig att identifiera eventuella avvikelser i ett tidigt stadium.
Inför ditt samtal
Inför ditt samtal ombeds du att fylla i ett formulär i Agria-appen med ett antal frågor om kattens hälsa. Det innebär att djurägaren själv i första hand känner och tittar igenom sin katt och gör en bedömning utifrån formulärets frågor. Du kommer bland annat få svara på frågor om din katts allmäntillstånd och undersöka din katt genom att titta och känna på katten. Du och veterinären kommer sedan tillsammans att gå igenom frågorna och svaren, veterinären kan även be djurägaren att visa upp delar av katten under videomötet och föreslå skadeförebyggande åtgärder.
Frågor och svar om digital hälsokoll
När får jag erbjudandet?
Du får erbjudandet en gång per Agria Katt Extra försäkrad katt och försäkringsår. Du får erbjudandet ungefär 6 månader efter nyteckning eller förnyelse.
Var hittar jag erbjudandet?
Erbjudandet hittar du i Mitt Agria ca 6 månader efter nyteckning eller förnyelse. När du får erbjudandet kommer du också få ett mejl eller sms som berättar att du har ett nytt erbjudande att ta del av.
Hur använder jag erbjudandet?
Erbjudandet används i Agria-appen. Du bokar själv tid i appen enligt instruktioner i erbjudandet för att utföra den digitala hälsokollen. Inför samtalet besvarar du frågor om din katts hälsa direkt i appen. Frågorna och dina svar kommer ligga till grund för samtalet med veterinären.
Kan en familjemedlem använda erbjudandet?
Erbjudandet kan inte överlåtas, men du kan ge behörighet till din katts försäkring i Agria-appen till exempelvis en partner. De kan på så sätt genomföra den digitala hälsokollen i ditt ställe och använda ditt erbjudande.
Hur lång är samtalstiden för en digital hälsokoll?
Samtalet är ca 10 minuter långt.
Kan jag ge bort erbjudandet till någon annan?
Erbjudandet kan ej överlåtas till annan person eller annan katt. Erbjudandet är personligt och gäller bara dig som försäkringstagare med angiven katt.
Hur länge gäller erbjudandet?
Erbjudandet är giltigt i tio månader från utfärdandedatum, men upphör omedelbart att gälla om din försäkring Agria Katt Extra avslutas (oavsett orsak) under giltighetsperioden. Detsamma gäller om du under giltighetsperioden ändrar din försäkring till en annan försäkringsprodukt.
Varför ser jag inte erbjudandet om digital hälsokoll i Agria-appen?
Om du fått ett erbjudande om en digital hälsokoll och ser det på Mitt Agria men inte när du loggar in i Agria-appen kan det betyda att ditt djur inte är sammankopplat med den individuella försäkringen. För att koppla ditt djur kan du ta bort djuret i Agria-appen och sedan välja "Lägg till djur" och hämta via e-postadress. Då kommer ditt erbjudande om digital hälsokoll att komma upp automatiskt.
Kan jag byta erbjudandet mot annan veterinärtjänst, vara eller pengar?
Nej, erbjudandet kan inte bytas mot andra vaccinationer, tjänster, varor eller pengar.
Varför erbjuds en digital hälskoll i försäkringen Agria Katt Extra?
I ett videosamtal är möjligheterna begränsade och det är viktigt att ha i åtanke att det aldrig kan ersätta en fysisk veterinärkontroll, besiktning eller undersökning. Resultatet av hälsokollen kan inte användas för att friskförklara en katt, utan är ett hjälpmedel för djurägaren att bedöma sin katts tillstånd och för att lära sig identifiera eventuella avvikelser i ett tidigt stadium.
Hur genomförs den digitala hälsokollen?
Inför samtalet ombeds djurägaren att fylla i ett formulär i Agria-appen, avseende ett antal frågor avseende kattens hälsa. Det innebär i praktiken att djurägaren själv i första hand känner igenom/tittar igenom sin katt och gör en bedömning utifrån formulärets frågor. Djurägaren och veterinären kommer sedan tillsammans att gå igenom frågorna och svaren, veterinären kan även be djurägaren att visa upp delar av katten under videomötet och föreslå skadeförebyggande åtgärder.
Vad händer om något avvikande kring kattens hälsa uppmärksammas i samtalet?
Då hälsokollen görs under en begränsad tid kan det vara så att kunden efter samtalet blir kontaktad av Agria för vidare sjukvårdsupplysning utifrån eventuella fynd som görs under samtalet. Sjukvårdsupplysning ingår i ditt försäkringserbjudande. Om behovet skulle uppstå att ett digitalt eller fysiskt veterinärbesök skulle behövas som följd kan vi hjälpa till att boka tid.
Vad händer om jag bokat en digital hälsokoll, men inte svarar på samtalet?
Om du inte svarar på den avtalade tiden som du bokat samtal med veterinär kommer du att få en journal utskickad med noteringar utifrån den informationen som veterinären tagit del av i dina svar från frågeformuläret. Erbjudandet om digital hälsokoll kommer därmed förbrukats, även om det uppföljande samtalet inte sker.
Är du orolig för ditt djurs hälsa?
Kontakta Agrias sjukvårdsrådgivning i Agria-appen eller ring 0775-88 88 88. Vi finns till för dig när du känner oro för ditt djurs hälsa.