För att hantera försäkringar
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna offerera försäkringar. Klicka på behandling nedan för att läsa mer om den.
Offerera djur- och grödaförsäkringsavtal
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att beräkna premier, bedöma risker och offerera dig djur- och grödaförsäkringar samt kommunicera med dig.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Inför ditt val av försäkring kan vi komma att erbjuda dig försäkringsrådgivning.
När du ansöker om en försäkring eller begär en offert registrerar vi dig i vårt försäkringssystem som potentiell kund för att veta vem du är och kunna kommunicera med dig kring försäkringen eller offerten. Vi registrerar ditt personnummer, namn, folkbokföringsadress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress, samt tilldelar dig ett tillfälligt kundnummer.
Vi hämtar ditt namn, din folkbokföringsadress och eventuell uppgift om skyddade personuppgifter från Statens personadressregister (SPAR).
Vill du försäkra ditt eller dina djur behandlar vi uppgifter om djur som födelsedatum, namn, ras, kön, djurslag, registreringsnummer, ID-nummer, registreringsbevis för stamtavla och djurets användningsområde som avel, sällskap eller tävling. Om du uppger att ditt eller dina djur behandlas för skada eller sjukdom tidigare kan vi komma att hämta uppgifter som journaler från kliniker/veterinärer där behandlingen skett.
Vill du försäkra din eller dina grödor behandlar vi uppgifter om vilken gröda som ska försäkras, antal hektar av respektive gröda och uppgifter om grödan är KRAV-godkänd eller inte.
I vissa fall behöver veterinär eller besiktningsman besiktiga ditt/dina djur eller gröda/grödor för att vi ska få fler uppgifter om det och kunna ge dig en offert.
För att avgöra vilken premie du ska betala jämför vi dina uppgifter med statistik över sannolikhet och kostnad (risk) för en skada.
Du kan få rabatt på din premie på vissa av våra djurförsäkringar om du eller någon annan i ditt hushåll har andra avtal med oss i Länsförsäkringar eller om du är medlem i en förening, exempelvis i Kennelklubbar, som vi har avtal med. Därför behandlar vi uppgifter om hushållets andra avtal och eventuellt medlemskap i förening i samband med att vi beräknar din premie. För rabatten kopplat till medlemskap i föreningar så hämtar vi uppgifter om medlemskap av föreningarna vi har avtal med.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå avtal med dig och vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.
Behandlingen av dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig rabatt, om du eller någon annan i ditt hushåll har vissa andra försäkringar hos i Länsförsäkringar och/eller om du är medlem i en förening som vi har avtal med, stödjer vi på en så kallad intresseavvägning.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
För att kunna bedöma risk och beräkna premien behöver vi först beräkna sannolikheten för att djuren eller grödor ska drabbas av en skada samt uppskatta ungefärlig försäkringskostnad för en sådan. Denna behandling innefattar profilering.
När du vill teckna avtal via någon av våra webbplatser kan premien komma att beslutas genom automatiserat beslutsfattande baserat på de uppgifter som vi har samlat in om dig och det du vill försäkra. Beslutet är nödvändigt för att ingå avtalet. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta det personuppgiftsansvariga bolaget för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i tre månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.
I det fall vi ingår avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter i minst tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Samtliga lokala länsförsäkringsbolag och Försäkringsaktiebolaget Agria har ett gemensamt personuppgiftsansvar för behandlingen av dina personuppgifter för att se om du har andra engagemang inom Länsförsäkringar som ger dig rätt till rabatt.
De gemensamt personuppgiftsansvariga har fastställt sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt GDPR genom ett inbördes arrangemang. Du kan få del av det väsentliga innehållet i arrangemanget genom att kontakta Agria.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
När vi skickar dokument till dig via post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
För att kunna förmedla elektroniska meddelanden och andra digitala försändelser till dig använder vi oss av personuppgiftsbiträde för användning av biträdes digitala brevlåda.
Vi anlitar personuppgiftsbiträde för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som besiktningsprotokoll, journaler och pappersblanketter som till exempel medgivanden om autogiro. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
Det förekommer att andra bolag inom Länsförsäkringar eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för att offerera, teckna och administrera avtalen till distributören.
Vi lämnar ut ditt personnummer till leverantör av myndighetsinformation, för att vi ska kunna hämta in uppgifter från Statens offentliga personadressregister SPAR).
Vi kan komma att lämna ut djurens hälsouppgifter till veterinärmedicinska rådgivare för medicinsk riskbedömning.
För personlig och digital service
Vi behandlar dina personuppgifter för att följa upp ditt intresse för att bli kund hos oss, ge dig råd och hantera eventuella klagomål från dig. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Försäkringsrådgivning
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att ge dig råd avseende försäkringsprodukter och dokumentera dessa råd.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du begär en offert eller vill teckna avtal med oss om försäkringar ber vi dig om uppgifter som namn, personnummer, kontaktuppgifter och om du är enskild näringsidkare för att kunna ge råd om vilka produkter som bäst passar dina behov och dokumentera dessa råd. Vi frågar även om hur nuvarande försäkringssituation ser ut och behandlar relevanta uppgifter i befintliga försäkringsavtal hos oss.
Vid rådgivning om djurförsäkring samlar vi också in uppgifter om ditt eller dina djur, såsom födelsedatum, djurtyp, kön, ras och om det är ett sällskapsdjur eller lantbruksdjur och/eller ska användas till avel.
Vid rådgivning om grödaförsäkring samlar vi in uppgifter om typ av gröda, om den är kravmärkt och din areal.
Efter rådgivningsmötet dokumenterar vi våra råd om vilka produkter vi rekommenderar baserat på de uppgifter vi fått från dig.
I samband med detta registrerar vi ditt personnummer, namn, folkbokföringsadress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress i vårt försäkringssystem.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för rådgivning om försäkringstjänster är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution och Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifterna i elva år räknat från det att försäkringen avslutades, i det fall vi ingår avtal. Om en offert inte leder till avtal sparar vi uppgifterna i tre månader från det att offerten slutat att gälla.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Det förekommer att andra bolag inom Länsförsäkringar eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar och genomför rådgivningen. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för rådgivningen.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Hantera klagomål
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera dina klagomål mot oss samt för att sammanställa underlag för förbättringar och rapportera statistik till myndigheter.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Om du klagar på Agria – antingen direkt till oss eller, om du är en privatperson, via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller annan myndighet – behandlar vi ditt personnummer, namn, kontaktuppgifter, de uppgifter du lämnat i klagomålet, vad ditt klagomål avser, datum för klagomålet och uppgifter om berörda tjänster. Vi skapar ett klagomålsärende i vårt ärendehanteringssystem där vi gör noteringar och kategoriserar ärendet. Vi behandlar även uppgifter om vårt svar till dig och vad som blev resultatet av klagomålet.
I det fall du kontaktar oss via telefon eller chatt säkerställer vi din identitet genom e-legitimation, om det behövs för att vi ska kunna hantera ärendet.
Uppgifter om alla klagomål sammanställs sedan till statistik som vi dels använder för att analysera och förbättra våra produkter och tjänster, dels för att vi enligt lag måste rapportera detta till Finansinspektionen.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig och ditt klagomål i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för att hantera dina klagomål är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt 10 kap. 11 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution och 9 § i Finansinspektionen allmänna råd (FFFS 2002:23) om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter.
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter i övrigt på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna sammanställa underlag i syfte att analysera och förbättra våra produkter och tjänster.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifter som vi behandlar inom ramen för ett klagomålsärende i tre år från det att ärendet avslutats.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Vi använder oss av ett biträde som tillhandahåller systemstöd för att hantera kundklagomål. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i ärendena.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Vi lämnar ut uppgifter om dig till ARN eller annan myndighet i den mån det är nödvändigt för att hantera ärendet. Vi kan också komma att lämna ut uppgifter till domstol/nämnd i samband med eventuella nämndförfaranden och domstolsprövningar.
För att marknadsföra våra produkter och tjänster
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig i olika kanaler, men också för att bjuda in dig till event samt för att följa upp effekten av våra marknadsförings- och säljaktiviteter. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Direktmarknadsföring
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig våra tjänster och produkter via olika kommunikationskanaler, för att följa upp eventuell respons från dig samt att inte använda kontaktuppgifter som du har spärrat för marknadsföring.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar ditt namn och dina kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer, samt andra uppgifter som vi fått av dig via webbformulär eller i samband med att vi haft kontakt på annat sätt. Vi behandlar även uppgifter om djur som djurnamn, djurslag, födelsedata och ras.
Har du inte själv lämnat namn och kontaktuppgifter till oss har vi samlat in dem från en adressleverantör eller en myndighet, till exempel Jordbruksverket. Vilken källan är i det enskilda fallet framgår av vårt utskick.
Ifall du har lämnat dina uppgifter i webbformulär för att räkna på pris på en försäkring kan vi att komma att kontakta dig för att se om du behöver hjälp eller information om våra produkter.
Vidare behandlar vi information om vilka marknadsföringsutskick du redan har fått av oss. Förutsatt att du har samtyckt till kakor hos din e-postleverantör följer vi om du agerar på e-postutskick från oss, som om du öppnat det eller klickat på någon länk.
När vi gör urval för marknadsföringsaktiviteter kontrollerar vi om du har spärrat dig mot adresserad direktreklam i NIX Adresserat respektive telemarketing i NIX-telefon. Ifall du är registrerad där riktar vi inte marknadsföring till dig.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig, följa upp eventuell respons från dig och för att inte använda kontaktuppgifter du spärrat.
Behandlingen sker för direkt marknadsföring.
Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig direkt marknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Det kan du göra genom att kontakta vår kundservice eller följa instruktioner i utskick.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi använder ditt namn, dina kontaktuppgifter och andra uppgifter som vi har hämtat in i upp till tre månader för att kontakta dig och erbjuda dig att bli kund hos oss.
Vi sparar information om att vi har kontaktat dig och i vilken kommunikationskanal samt ifall du agerar på e-postutskick från oss i upp till tolv månader.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
När vi skickar brev till dig lämnar vi ut din folkbokföringsadress till ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution av utskicken.
När vi skickar textmeddelanden använder vi personuppgiftsbiträden som distribuerar utskicken med hjälp av ditt telefonnummer.
För utskick av nyhetsbrev via e-post anlitar vi ett personuppgiftbiträde som möjliggör detta via biträdes programvara för e-postmarknadsföring. Biträdet har då möjlighet att ta del av dina kontaktuppgifter.
Bjuda in till och hantera event
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att skicka inbjudningar till dig om fysiska eller digitala event som vi anordnar, för att hantera din anmälan och närvaro samt för att följa upp eventet.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar ditt namn och de kontaktuppgifter (adress, e-postadress och/eller telefonnummer) som du antingen lämnat till oss eller som vi köpt från en offentlig adressleverantör för att skicka inbjudningar till event till dig och andra i samma målgrupp.
Om du anmäler dig till event direkt via vår hemsida behandlar vi samma uppgifter, ditt namn och kontaktuppgifter.
När vi gör urval för marknadsföringsaktiviteter kontrollerar vi om du har spärrat dig mot adresserad direktreklam i NIX Adresserat respektive telemarketing i NIX-telefon, ifall du är registrerad i dessa skickar vi inte marknadsföring till dig.
Då du väljer att anmäla dig till ett event behandlar vi också uppgifter om dina eventuella val kring eventet och om ditt deltagande. Vi kan också komma att behandla uppgifter om djur som antal och eventuellt namn.
I vissa fall använder vi dessa uppgifter om dig för att kontakta dig efter eventet i syfte att ge dig möjlighet att ge oss återkoppling kring eventet. Eventuell återkoppling sammanställs till statistik över eventet.
Om du lämnar information om kostallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi även dessa uppgifter för att kunna tillgodose dina behov.
Vid anmälan som deltagare i barnevent (tävling) för ditt barn behandlar vi också uppgifter om ditt barns namn, videomaterial och om deltagaren är under 13 år. I det fall ditt barn är under 13 år måste du som vårdnadshavare fylla i uppgifterna i anmälan till eventet samt skicka in videomaterial på ditt barn. Vi kommer också använda dina och barnets uppgifter för att kunna skicka dig nyhetsbrev med information så länge tävlingen pågår. Dina uppgifter samt barnets uppgifter behandlas också för utskick av exempelvis diplom och guldrosett i efterhand samt för att vi ska veta hur mycket pengar vi ska skänka till välgörenhet.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att kunna bjuda in dig till event, hantera din anmälan och ditt deltagande samt för att följa upp eventet.
Behandlingen sker för direkt marknadsföring och innefattar profilering i det fall vi köper kontaktuppgifter från en adressleverantör baserat på till exempel din ålder, kön och var du bor.
I de fall du valt att lämna information om kostallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi dessa uppgifter med stöd av ditt samtycke.
För att ombesörja anmälan till barnevent inkl. ta emot ditt barns videomaterial samt för att genomföra utskick av nyhetsbrev löpande under eventets gång samt exempelvis diplom och guldrosett i efterhand för deltagare under 13 år behandlar vi uppgifter om dig och ditt barn med stöd av ditt samtycke.
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.
Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig direkt marknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Det kan du göra genom att följa instruktioner i utskick.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Uppgifterna vi samlar in för att bjuda in dig till eventet sparar vi i tre månader om du inte väljer att anmäla dig.
De uppgifter som vi samlar in i samband med att du anmäler dig till och deltar i ett event sparar vi tills eventet är genomfört och eventuell återkoppling är inhämtad.
Eventuell återkoppling anonymiseras och sparas i form av sammanställd statistik.
De uppgifter vi samlar in i samband med barnevent sparas i 30 dagar efter eventet är utfört.
Om samtycke lämnats för marknadsföring i samband med anmälan till eventet sparas dina personuppgifter i marknadsföringssyfte i 30 dagar efter slutfört event.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Ibland anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att skicka ut inbjudningar och uppföljningar via e-post samt för att hantera anmälningar och återkoppling i webbformulär. Biträdet får då del av de uppgifter om dig som behövs för att administrera utskick och webbformulär.
När vi skickar inbjudningar per brev till dig lämnar vi ut dina kontaktuppgifter till ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution av utskicken.
Det händer att vi anlitar ett personuppgiftsbiträde för att hålla i ett event. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver ha för att kunna hantera besöksregistrering, måltidsval och liknande.
För utskick av diplom och guldrosetter efter genomfört barnevent anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att administrera utskicket. Då lämnar vi ut det uppgifter om dig och ditt barn som biträdet behöver för att kunna hantera utskicket.
För utskick av nyhetsbrev via e-post anlitar vi ett personuppgiftbiträde som möjliggör detta via biträdes programvara för e-postmarknadsföring. Biträdet har då möjlighet att ta del av dina kontaktuppgifter.
Följa upp vår marknadsföring
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar personuppgifter om dig för att följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och säljaktiviteter i syfte att kontinuerligt förbättra erbjudanden och kommunikation och följa upp enskilda rådgivares/säljares resultat.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När vi följer upp effekten av våra marknadsföringsaktiviteter tar vi fram statistik över hur många mottagare som begärt en offert eller ingått avtal till följd av ett utskick eller kontakt via telefon. Vi behandlar då dina kontaktuppgifter, vilket utskick du fått, tid och datum för utskicket samt – vid utskick via e-post – om du öppnat det och klickat på någon länk. Vi följer även upp om aktiviteterna leder till avregistreringar från direkt marknadsföring.
När du fått en offert eller rådgivning behandlar vi ditt tillfälliga kundnummer, datum och syfte för rådgivnings- och kontakttillfällen, utställda offerter samt rådgivningsdokumentation för att följa upp rådgivares/säljares resultat.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och säljaktiviteter i syfte att kontinuerligt förbättra erbjudanden och kommunikation samt för att vi ska kunna följa upp enskilda rådgivares/säljares försäljningsresultat.
Behandlingarna sker för direkt marknadsföring.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
I samband med att vi sammanställer underlagen som krävs för att vi ska kunna följa upp våra aktiviteter, vilket görs inom en månad efter aktivitet, raderar vi alla personuppgifter om dig.
Uppgifterna för uppföljning av våra rådgivare/säljare sparar vi i tre månader för potentiella kunder.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Externa rådgivare/säljare som vi samarbetar med har tillgång till sina respektive rapporter och underlag där uppgifter om dig och dina offerter framgår.