För att hantera försäkringar
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna offerera, teckna och administrera avtal för försäkringar samt för att hantera dina anspråk och ersätta dig när ditt djur eller gröda drabbas av skada eller ditt djur blir sjuk. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantera djur- och grödaförsäkringsavtal
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att beräkna premier, bedöma risker, offerera och teckna avtal samt löpande administrera dina djur- och grödaförsäkringar.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Inför ditt val av försäkring kan vi komma att erbjuda dig försäkringsrådgivning.
När du begär en offert eller tecknar avtal med oss registrerar vi dig i vårt försäkringssystem för att veta vem du är och kunna kontakta dig inom ramen för vårt avtalsförhållande samt tilldelar dig ett unikt kundnummer. Vi registrerar ditt personnummer, namn, folkbokföringsadress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress.
Vi hämtar, och uppdaterar regelbundet, ditt namn och din folkbokföringsadress samt eventuella uppgifter om skyddade personuppgifter från Statens personadressregister (SPAR).
När du ber om en offert eller vill teckna en försäkring behandlar vi de uppgifter om det som ska försäkras och om den som lämnar ansökan, hälsodeklarationen för djur och andra dokument som lämnas i samband med ansökan. Uppgifterna behövs för riskbedömning, för att sätta rätt premie och för att avgöra om det behövs några särskilda villkor i försäkringen, exempelvis om det redan finns en sjukdom eller funktionsnedsättning.
Vill du försäkra ditt eller dina djur behandlar vi uppgifter om djur som födelsedatum, namn, ras, kön, djurslag, registreringsnummer, ID-nummer, registreringsbevis för stamtavla och djurets användningsområde som avel, sällskap eller tävling. Om du uppger att ditt eller dina djur behandlas för skada eller sjukdom tidigare kan vi komma att hämta uppgifter som journaler från kliniker/veterinärer där behandlingen skett.
Vill du försäkra din eller dina grödor behandlar vi uppgifter om grödor som vilken gröda som ska försäkras, antal hektar av respektive gröda och uppgifter om grödan är KRAV-godkänd eller inte.
I vissa fall behöver veterinär eller besiktningsman besiktiga ditt/dina djur eller gröda/grödor för att vi ska få fler uppgifter om det och kunna ge dig en offert.
För att avgöra vilken premie du ska betala jämför vi dina uppgifter med statistik över sannolikhet och kostnad (risk) för en skada.
Du kan få rabatt på din premie på vissa av våra djurförsäkringar om du eller någon annan i ditt hushåll har andra avtal med oss i Länsförsäkringar eller om du är medlem i en förening, exempelvis i Kennelklubbar, som vi har avtal med. Därför behandlar vi uppgifter om hushållets andra avtal och eventuellt medlemskap i förening i samband med att vi beräknar din premie. För rabatten kopplat till medlemskap i föreningar så hämtar vi uppgifter om medlemskap av föreningarna vi har avtal med.
Vi upprättar sedan en offert eller ett försäkringsavtal som – förutom de uppgifter som nämns här ovanför – innehåller uppgifter som kundnummer, försäkringsnummer, försäkringstyp, försäkringsperiod, självrisk, försäkringsbelopp, eventuella rabatter och årspremie.
Innan vi ingår avtal med dig och löpande under avtalstiden kontrollerar vi – via en informationsleverantör – att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor som vi är skyldiga att använda. Vi får inte ingå avtal med dig om du finns med på en sådan lista.
Löpande under avtalstiden behandlar vi uppgifter om dina fakturor och betalningar. Om du väljer att betala med autogiro behandlar vi även ditt bankkontonummer.
Om djuren eller gröda drabbas av en skada behandlar vi uppgifter för att reglera skadan, reglera djurskada eller reglera grödaskada.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal med dig samt för att kunna vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.
Behandlingen av dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig rabatt, om du eller någon annan i ditt hushåll har vissa andra försäkringar hos i Länsförsäkringar och/eller om du är medlem i en förening som vi har avtal med, stödjer vi på en så kallad intresseavvägning.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
Att kontrollera dig mot internationella sanktionslistor är nödvändigt för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism och andra gällande lagar och förordningar om internationella sanktioner.
För att kunna bedöma risk och beräkna premien behöver vi först beräkna sannolikheten för att djuren eller grödor ska drabbas av en skada samt uppskatta ungefärlig försäkringskostnad för en sådan. Denna behandling innefattar profilering.
När du tecknar avtal via någon av våra webbplatser kan premien komma att beslutas genom automatiserat beslutsfattande baserat på de uppgifter som vi har samlat in om dig och det du vill försäkra. Beslutet är nödvändigt för att ingå avtalet. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta det personuppgiftsansvariga bolaget för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i tre månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.
När vi ingår avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter i minst tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Samtliga lokala länsförsäkringsbolag och Försäkringsaktiebolaget Agria har ett gemensamt personuppgiftsansvar för behandlingen av dina personuppgifter för att se om du har andra engagemang inom Länsförsäkringar som ger dig rätt till rabatt.
De gemensamt personuppgiftsansvariga har fastställt sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt GDPR genom ett inbördes arrangemang. Du kan få del av det väsentliga innehållet i arrangemanget genom att kontakta Agria.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
När vi skickar dokument till dig via post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
För att kunna förmedla elektroniska meddelanden och andra digitala försändelser till dig använder vi oss av personuppgiftsbiträde för användning av biträdes digitala brevlåda.
Vi anlitar personuppgiftsbiträde för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som besiktningsprotokoll, journaler och pappersblanketter som till exempel medgivanden om autogiro. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
Det förekommer att andra bolag inom Länsförsäkringar eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för att offerera, teckna och administrera avtalen till distributören.
Vi lämnar ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.
Vi lämnar ut ditt personnummer till leverantör av myndighetsinformation, för att vi ska kunna hämta in uppgifter från Statens offentliga personadressregister SPAR.
Vi kan komma att lämna ut djurens hälsouppgifter till veterinärmedicinska rådgivare för medicinsk riskbedömning.
Därutöver lämnas uppgifter om ditt försäkringsinnehav ut till personer som du delar hushåll med för att de ska kunna tillvarata sina intressen som medförsäkrade.
Reglera djurskada
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter inklusive uppgifter om djuren för att hantera dina anspråk på ersättning vid djurskador, bedöma djurskadorna, verifiera att dina anspråk är legitima, betala ut ersättning samt använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
För att veta vem du är, hantera dina anspråk och kunna kontakta dig behandlar vi ditt namn och personnummer samt kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.
För att bedöma rätten till ersättning upprättar vi ett skadeärende med ett skadenummer. I det samlar vi försäkringsgenerisk information, såsom vilken försäkring anspråken avser och vem som är försäkringstagare, försäkringsnummer, skadelidande och eventuellt skadevållande samt information om skadan, såsom tidpunkt, beskrivning av skadeförlopp, typ av skadekrav samt dokumentation som bild- och videomaterial på skadan, besöksspecifikation hos veterinär (diagnos och veterinärens uppgifter), fakturor, journalutdrag som inkluderar uppgifter som undersökningsresultat/diagnos/behandlingsplan, polisrapport och veterinärintyg tillsammans med andra uppgifter som du lämnar i din skadeanmälan. Vi kan också komma att inhämta journalutdrag direkt från veterinärklinik.
Om ditt/dina djur som exempelvis hund, katt eller häst skadats eller blivit sjuk får du lämna uppgifter om djuret/djuren som till exempel djurslag, födelsedatum, kön, namn, chipnummer, ID-nummer, registreringsnummer och ras.
Om ditt/dina lantbruksdjur som exempelvis nöt- eller grisbesättning har skadats eller insjuknat får du lämna olika uppgifter beroende på varje enskilt skadefall som till exempel uppgifter om besättningen som antal, fördelning i besättningen och ID-nummer på alla djur som ärendet avser. Om djur skickats med kadaverhämtning eller hemslaktats, om djur dräktiga och tidpunkt för betäckning. Utöver uppgifter om dig och djur får du lämna uppgifter om gården/anläggningens anläggningsnummer.
Vi kontrollerar uppgifterna mot offentliga källor som till exempel Jordbruksverket, Kattförbundet SVERAK och Svenska Kennelklubben (SKK).
Våra veterinärer gör egna veterinärmedicinska bedömningar på dom underlag vi får in i samband med skadeanmälan. I vissa fall behöver vi även besiktiga det skadade djuret/djuren för att kunna ta beslut om rätt till ersättning och vilken form av ersättning som är mest lämplig. I förekommande fall kan vi komma att ta in utomstående veterinärer för oberoende medicinsk bedömning.
Vi kan också behandla andra uppgifter om ditt försäkringsengagemang hos oss, exempelvis andra försäkringar, behandling- och skadehistorik.
Vid reglering av skador där tredje man/annan part är inblandad eller om försäkringsfallet uppstått till följd av ett brott kan vi behöva hämta in uppgifter från förundersökningsprotokoll från Polismyndigheten eller domar som vi hämtar in av Polismyndigheten direkt för att kunna göra en bedömning av dina anspråk på ersättning.
I det fall skadan i utlandet och behöver vård på plats och/eller sjuktransport hem hämtar vi in information om dig och ditt/dina djurs skada från dig.
Om vi misstänker oegentligheter i ett skaderegleringsärende upprättar vi ett utredningsärende i syfte att utreda oklara försäkringsfall.
Innan vi kan betala ut någon ersättning till dig kontrollerar vi – via en informationsleverantör – att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor som vi är skyldiga att efterleva, eftersom vi inte får betala ut ersättning till dig om du finns med där.
När vi betalar ut ersättning till dig behandlar vi uppgifter om ditt bankkontonummer, ersättningsbelopp och mottagande bank.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig och ditt/dina djurs skada för att kunna använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Vid direktreglering på veterinärklinik som Agria har avtal med för direktreglering räknar vi ut ett ersättningsbelopp och betalar ut den summa som täcks av försäkringen direkt till den veterinärklinik som kontaktat oss. För ett genomföra beräkning och utbetalning av ersättning via direktreglering behandlar vi uppgifter om dig och ditt djur som vi fått av veterinärkliniken. Vi behandlar då uppgifter som ditt personnummer alternativt försäkringsnummer, namn och kontaktuppgifter samt uppgifter om djuret som framgår av kvitto och journal.
I det fall du vill utnyttja din Agria reseförsäkring i samband med att ditt/dina djur blir akut sjuk eller skadad och du eller medresenär i hushållet tvingas avboka, avbryta eller förlänga din resa på grund av detta behandlar vi uppgifter i och med skadeanmälan som Agriakortsinnehavarens personnummer, kontaktuppgifter, journalkopia, kontoutdrag samt kvittounderlag.
Laglig grund och dina rättigheter
I det fall du är försäkringstagare för den aktuella försäkringen är behandlingen av dina personuppgifter nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.
I det fall du är den skadelidande - men inte försäkringstagare för den aktuella försäkringen - är behandlingen nödvändig för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som följer av avtalet och försäkringsavtalslagen (2005:104).
Vår behandling av dina personuppgifter för att kunna använda vår regressrätt stödjer vi på en så kallad intresseavvägning. Den behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna kräva ersättning från ansvarig part.
Behandlingen av eventuella uppgifter om djurets hälsa och lagöverträdelser är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. Vi behandlar personnummer för att säkert kunna identifiera inblandade personer.
Att kontrollera dig mot internationella sanktionslistor är nödvändigt för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism och andra gällande lagar och förordningar om internationella sanktioner.
När du anmäler en djurskada via skadeanmälningsformuläret på vår webbplats använder vi oss av så kallat automatiserat beslutsfattande för att bedöma enklare försäkringsfall, till exempel vid bitskada eller vid diagnoserna som fång, klåda, kolik, sårskada och öroninflammation. Det automatiserade beslutet baseras på uppgifterna i din skadeanmälan, ditt kundengagemang hos oss, antal tidigare anmälda skador, begärt ersättningsanspråk och bedöms sedan i enlighet med försäkringsvillkoren. Beslutet är nödvändigt för att fullgöra vårt avtal. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta Agria för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Med hänsyn till gällande regler om preskription och regressrätt sparar vi uppgifter hänförliga till anmälda skador och uppgifter i skadeakten i tio år efter avslutat ärende. I vissa fall föreligger rätt till ersättning även efter att tio år har förflutit. I de fallen sparar vi uppgifterna så länge som denna rätt föreligger.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i Agrias system.
Vi anlitar personuppgiftsbiträde för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som journalutdrag och veterinärintyg. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
Vi lämnar ut ditt personnummer till veterinärkliniker, förbund/organisationer och myndigheter i samband med att vi samlar in eller verifierar uppgifter.
I det fall det behövs en besiktning av ditt/dina djur kan vi komma att lämna ut dina kontaktuppgifter och uppgifter om skadan till en veterinär som vi samarbetar med för att kunna kontakta dig och boka in en tid och besiktiga och värdera skadan eller se behov av veterinärvård.
Vi lämnar ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.
Det förekommer även att vi använder oss av ett veterinärmedicinskt biträde för att göra en oberoende bedömning av ditt/dina djurs skador. I så fall tar de del av de underlag om ditt/dina djurs hälsa som vi samlat in från dig och veterinärkliniker.
Vid direktreglering med veterinärklinik lämnar vi ut beräknat ersättningsbelopp, ditt namn och kontaktuppgifter, personnummer alternativt försäkringsnummer, skadenummer och djurets namn som skadeärendet avser till veterinärkliniker vi samarbetar med.
För att kunna betala ut ersättning till dig lämnar vi ut uppgifter som datum, ersättningsbelopp, kontonummer och liknande uppgifter till Bankgirocentralen, banker och betaltjänsteleverantörer.
I samband med tvister och andra förfaranden kan personuppgifter komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.
Därutöver kan det förekomma situationer där annan part än du som försäkringstagare som exempelvis make/maka/sambo lämnar ut dina grundläggande försäkringsuppgifter till veterinärklinik eller anmäler skada hos oss i det fall ditt/dina djur skadats. Om denne person kontaktar oss för ytterligare information om din försäkring och/eller försäkringsbeslutet kan vi eventuellt lämna ytterligare uppgifter men i så fall via fullmakt.
Reglera grödaskada
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter inklusive uppgifter om grödorna för att hantera dina anspråk på ersättning vid grödaskador, bedöma grödaskadorna, verifiera att dina anspråk är legitima, betala ut ersättning samt använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
För att veta vem du är, hantera dina anspråk och kunna kontakta dig behandlar vi ditt namn och personnummer samt kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.
För att bedöma rätten till ersättning upprättar vi ett skadeärende med ett skadenummer. I det samlar vi försäkringsgenerisk information, såsom vilken försäkring anspråken avser och vem som är försäkringstagare, försäkringsnummer, samt information om skadan, såsom tidpunkt, beskrivning av skadeförlopp, skadeorsak, typ av skadekrav samt dokumentation som bild- och videomaterial på skadan, eventuellt utdrag om antal hektar gröda från Jordbruksverket och fakturor tillsammans med andra uppgifter som du lämnar i din skadeanmälan.
Vid exempelvis skördeförlust vid hagelskada eller omsåddsskada får du lämna uppgifter om vilken/vilka grödor som är skadade och uppskattad skadad areal (hektar).
I vissa fall behöver vi även besiktiga den skadade grödan för att kunna ta beslut om rätt till ersättning. Vi anlitar då besiktningsmän för oberoende bedömning av skadan i fält.
Vi kan också behandla andra uppgifter om ditt försäkringsengagemang hos oss, exempelvis andra försäkringar och skadehistorik.
Om vi misstänker oegentligheter i ett skaderegleringsärende upprättar vi ett utredningsärende i syfte att utreda oklara försäkringsfall.
Innan vi kan betala ut någon ersättning till dig kontrollerar vi – via en informationsleverantör – att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor som vi är skyldiga att efterleva, eftersom vi inte får betala ut ersättning till dig om du finns med där.
När vi betalar ut ersättning till dig behandlar vi uppgifter om ditt bankkontonummer, ersättningsbelopp och mottagande bank.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig och grödaskadan för att kunna använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Vår behandling av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.
Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter för att kunna använda vår regressrätt på en så kallad intresseavvägning. Den behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna kräva ersättning från ansvarig part.
Behandlingen av eventuella uppgifter om lagöverträdelser är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. Vi behandlar personnummer för att säkert kunna identifiera dig.
Att kontrollera dig mot internationella sanktionslistor är nödvändigt för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism och andra gällande lagar och förordningar om internationella sanktioner.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Med hänsyn till gällande regler om preskription och regressrätt sparar vi uppgifter hänförliga till anmälda skador och uppgifter i skadeakten i tio år efter avslutat ärende. I vissa fall föreligger rätt till ersättning även efter att tio år har förflutit. I de fallen sparar vi uppgifterna så länge som denna rätt föreligger.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i Agrias system.
Vi anlitar personuppgiftsbiträde för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som besiktningsprotokoll. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
I det fall det behövs en besiktning av grödan/grödorna kan vi komma att lämna ut dina kontaktuppgifter och uppgifter om skadan till en besiktningsman som vi samarbetar med för att kunna kontakta dig och boka in en tid och besiktiga och värdera skadan.
Vi lämnar ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.
För att kunna betala ut ersättning till dig lämnar vi ut uppgifter som datum, ersättningsbelopp, kontonummer och liknande uppgifter till Bankgirocentralen, banker och betaltjänsteleverantörer.
I samband med tvister och andra förfaranden kan personuppgifter komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.
För att motverka bedrägerier
Vi behandlar dina personuppgifter för att motverka och utreda försäkringsbedrägerier. Klicka på behandling nedan för att läsa mer om den.
Utreda oklara försäkringsfall
Ändamålsbeskrivning
För att skydda våra, andra försäkringsbolags och försäkringskollektivets intressen behandlar vi personuppgifter för att utreda skaderegleringsärenden där vi misstänker oegentligheter – så kallade oklara försäkringsfall – i syfte att ta beslut om ersättning ska betalas ut, om vi bör använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller vidta andra åtgärder.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När vi misstänker oegentligheter i ett skaderegleringsärende upprättar vi ett utredningsärende i syfte att klargöra försäkringsfallet. Där behandlar vi de uppgifter som redan samlats in för skaderegleringen och gör sedan en fördjupad utredning för att undanröja misstankarna eller få dem bekräftade.
Vilka uppgifter som behandlas i den fördjupade utredningen beror på vilka förhållanden som behöver klarläggas. Bland annat kan vårt personuppgiftsbiträde som vi ibland samarbetar med i utredningar av oklara försäkringsfall, Länsförsäkringar AB, komma att kontrollera i det för försäkringsbranschen gemensamma skadeanmälningsregistret (GSR), om du tidigare anmält någon skada. Vi kan utföra besiktningar av anmälda skador och ta in vittnesmål för att bättre förstå ett skadeförlopp och dess orsaker. Vi kan komma att hämta in uppgifter från andra försäkringsbolag, räddningstjänsten, brottsbekämpande myndigheter, offentliga register och tidigare domar (via en informationsleverantör) i de fall det är relevant för vår utredning.
Vi kan komma att anmäla misstanke om brott till brottsbekämpande myndigheter samt andra drabbade försäkringsbolag.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig, djuren, grödor och skadan för att kunna använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av personuppgifter om dig som är försäkringstagare för att utreda misstankar om oegentligheter i syfte att ta beslut om ersättning ska betalas ut är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra avtal med dig.
I övrigt stödjer vi vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att utreda misstankar om oegentligheter och kunna ta beslut om ersättning ska betalas ut, om vi bör använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller vidta andra åtgärder i syfte skydda våra, andra försäkringsbolags och försäkringskollektivets intressen.
Behandlingen av uppgifter om djurets hälsa och eventuella lagöverträdelser är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. Vi behandlar personnummer för att säkert kunna identifiera inblandade personer.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vår utredning utgör en del av skadeärendet och uppgifterna gallras i enlighet med processen att reglera djurskadan.
Uppgifter som ingår i utredningen, men som inte är nödvändiga för att hantera redan framställda eller eventuella framtida ersättningsanspråk eller för att motivera ett eventuellt avslagsbeslut, sparas i upp till sex månader efter att utredningen slutförts.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Ibland kan Länsförsäkringar AB komma att anlitas som personuppgiftsbiträde vid utredning av oklara försäkringsfall. Länsförsäkringar AB har då möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i ärendena.
Vi lämnar ut personnummer om berörda personer till myndigheter, eller kommersiella informationsleverantörer, för att hämta in offentliga uppgifter från till exempel Polismyndigheten och domstolar samt via vårt personuppgiftsbiträde, Länsförsäkringar AB, till GSR för kontroll av tidigare skador. Dock sker ingen registrering skador i GSR för Agrias räkning.
Vid misstanke om att fler försäkringsbolag kan bli eller har blivit utsatta för brott kan vi dela uppgifter mellan våra respektive utredningsenheter för att förhindra brott och för att komma till beslut i pågående ärenden.
Vid misstanke om brott kan vi anmäla det till brottsbekämpande myndigheter och lämnar då ut uppgifter om inblandade personer, vad misstankarna avser och den bevisning vi samlat in.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
I samband med tvister och andra förfaranden kan personuppgifter komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.
Behandling i det gemensamma skadeanmälningsregistret (GSR)
Vårt personuppgiftsbiträde, Länsförsäkringar AB, använder sig av ett för försäkringsbranschen gemensamt skadeanmälningsregister (GSR). Detta register innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning. Det innebär att vi får reda på om du tidigare anmält någon skada hos annat försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag eller myndighet som handlägger likartade ersättningsanspråk. Ändamålet med GSR är att till försäkringsföretag och myndigheter som handlägger likartade ersättningsanspråk tillhandahålla ett underlag för att identifiera oklara försäkringsfall och ersättningsanspråk. Därigenom kan företag och myndigheter motverka utbetalning av ersättningar som baseras på oriktiga uppgifter liksom felaktig utbetalning från flera försäkringar för samma skada. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad eller pseudonymiserad form för statistiska ändamål och analyser på aggregerad nivå.
Personuppgiftsansvarig för GSR är Skadeanmälningsregister (GSR) AB, Box 24171, 104 51 Stockholm. Se www.gsr.se för mer information om den behandling av uppgifter som förekommer i registret.
För personlig och digital service
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ge försäkringsrådgivning, hjälpa dig med dina ärenden och hantera eventuella klagomål från dig, men också för att ge dig personlig och digital service. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantera dina kundserviceärenden
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera dina ärenden hos oss.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du kontaktar oss med ett ärende via telefon, chatt eller e-postmeddelande behandlar vi ditt personnummer, namn, kundnummer, kontaktuppgifter, uppgifter om tid och datum samt vilken medarbetare som hanterat ärendet. Vi skapar ett ärende i vårt försäkringssystem där vi gör noteringar och kategoriserar ärendet.
Vi spelar in alla inkommande telefonsamtal i kvalitets- och utbildningssyfte, Inspelning av möten för att förbättra oss och mäta kundnöjdhet, och vid upplevt hot mot vår personal för vidare utredning.
Om kontakten sker via chatt eller e-postmeddelande sparas all konversation i ärendet.
Beroende på vad ditt ärende rör behandlar vi uppgifter om dina försäkringar som exempelvis vilken försäkringsprodukt ditt ärende avser, avtalsnummer, ändring av försäkringen, värdering av livvärdet för ditt/dina djur, livintyg, veterinärintyg, journaler, kontonummer vid autogiroansökningar och liknande.
Om ditt ärende enligt lag kräver att vi först ger dig försäkringsrådgivning behandlar vi dina uppgifter för detta ändamål.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter för att hantera ärenden på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna ge dig personlig service när du har frågor eller ärenden i relation till dina försäkringstjänster hos oss.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar dina uppgifter inom ramen för ett ärende i upp till tre år efter att ärendet har avslutats, förutsatt att du fortfarande är kund hos oss.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Vi anlitar ett personuppgiftsbiträde som tillhandahåller verktyg för digital kundkommunikation för att ta emot och hantera inkommande ärenden via digitala kanaler som e-postmeddelande och chatt. Biträdet har möjlighet att ta del av uppgifter som hanteras i verktyget.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Hantera dina klagomål
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera dina klagomål mot oss samt för att sammanställa underlag för förbättringar och rapportera statistik till myndigheter.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Om du klagar på Agria – antingen direkt till oss eller, om du är en privatperson, via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller annan myndighet – behandlar vi ditt personnummer, namn, kontaktuppgifter, de uppgifter du lämnat i klagomålet, vad ditt klagomål avser, datum för klagomålet och uppgifter om berörda tjänster. Vi skapar ett klagomålsärende i vårt ärendehanteringssystem där vi gör noteringar och kategoriserar ärendet. Vi behandlar även uppgifter om vårt svar till dig och vad som blev resultatet av klagomålet. I det fall du kontaktar oss via telefon eller chatt säkerställer vi din identitet genom e-legitimation, om det behövs för att vi ska kunna hantera ärendet.
Uppgifter om alla klagomål sammanställs sedan till statistik som vi dels använder för att analysera och förbättra våra produkter och tjänster, dels för att vi enligt lag måste rapportera detta till Finansinspektionen.
Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig och ditt klagomål i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för att hantera dina klagomål är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt 10 kap. 11 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution och 9 § i Finansinspektionen allmänna råd (FFFS 2002:23) om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifter som vi behandlar inom ramen för ett klagomålsärende i tre år från det att ärendet avslutats.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Vi använder oss av ett biträde som tillhandahåller systemstöd för att hantera kundklagomål. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i ärendena.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Vi lämnar ut uppgifter om dig till ARN eller annan myndighet i den mån det är nödvändigt för att hantera ärendet. Vi kan också komma att lämna ut uppgifter till domstol/nämnd i samband med eventuella nämndförfaranden och domstolsprövningar.
Försäkringsrådgivning
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att ge dig råd avseende försäkringsprodukter och dokumentera dessa råd.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När du begär en offert eller vill teckna avtal med oss om försäkringar ber vi dig om uppgifter som namn, personnummer, kontaktuppgifter och om du är enskild näringsidkare för att kunna ge råd om vilka produkter som bäst passar dina behov och dokumentera dessa råd. Vi frågar även om hur nuvarande försäkringssituation ser ut och behandlar relevanta uppgifter i befintliga försäkringsavtal hos oss.
Vid rådgivning om djurförsäkring samlar vi också in uppgifter om ditt eller dina djur, såsom födelsedatum, djurtyp, kön, ras och om det är ett sällskapsdjur eller lantbruksdjur och/eller ska användas till avel.
Vid rådgivning om grödaförsäkring samlar vi in uppgifter om typ av gröda, om den är kravmärkt och din areal.
Efter rådgivningsmötet dokumenterar vi våra råd om vilka produkter vi rekommenderar baserat på de uppgifter vi fått från dig.
I samband med detta registrerar vi ditt personnummer, namn, folkbokföringsadress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress i vårt försäkringssystem.
Laglig grund och dina rättigheter
Behandlingen av dina uppgifter för rådgivning om försäkringstjänster är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution och Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar uppgifterna i elva år räknat från det att försäkringen avslutades, i det fall vi ingår avtal. Om en offert inte leder till avtal sparar vi uppgifterna i tre månader från det att offerten slutat att gälla.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Det förekommer att andra bolag inom Länsförsäkringar eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar och genomför rådgivningen. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för rådgivningen.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
För att marknadsföra våra produkter och tjänster
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig i olika kanaler, men också för att bjuda in dig till kundevent och fråga dig vad du tycker om oss, våra produkter och tjänster samt för att följa upp effekten av våra marknadsförings- och säljaktiviteter. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Hantera vårt marknadsföringsregister
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar personuppgifter om dig i vårt marknadsföringsregister för att kunna välja ut målgrupper för olika marknadsföringsaktiviteter, inbjudningar till event och kundundersökningar samt för att kunna hantera dina kommunikationsval.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar ditt personnummer, namn och kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress samt demografiska och geografiska uppgifter som din ålder, kön och i vilket län du bor. Vi behandlar också information om de avtal som du har ingått med oss, inklusive årspremier. Vi behandlar även uppgifter om djur som djurnamn, djurslag, födelsedata och ras.
Vi behandlar vidare uppgifter om dina val av kommunikationskanaler (till exempel brev, e-post, sms) och innehåll (till exempel erbjudanden, kundundersökningar, nyhetsbrev) samt uppgifter som du har lämnat i intresseanmälningar, ansökningar och kontaktformulär. Vi behandlar uppgifter om du har varit i kontakt med vår kundservice, och i så fall i vilken typ av ärende och genom vilken kanal.
Vi samlar dessa uppgifter i vårt marknadsföringsregister och använder dem för att kunna göra urval om vilka marknadsföringsaktiviteter som vi vill rikta till dig.
Vi hämtar, och uppdaterar regelbundet, ditt namn och din folkbokföringsadress samt eventuella uppgifter om skyddade personuppgifter från Statens personadressregister (SPAR) för att kunna rikta marknadsföringsaktiviteter till dig, bjuda in dig till event och skicka dig kundundersökningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att möjliggöra en kostnadseffektiv och relevant marknadsföring av våra produkter och tjänster till dig, kunna bjuda in dig till event och kundundersökningar samt för att kunna hantera dina kommunikationsval.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig i samband med att vi hämtar in uppgifter från externa källor.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar dina uppgifter så länge du är kund hos oss och tolv månader efter att alla dina avtal med oss har löpt ut. Denna information om dig uppdateras löpande under pågående kundförhållande.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Vi lämnar ut ditt personnummer till leverantör av myndighetsinformation, för att vi ska kunna hämta in uppgifter från Statens offentliga personadressregister SPAR.
Direktmarknadsföring
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar personuppgifter om dig för att göra urval och rikta relevanta tips och erbjudanden till dig via olika kommunikationskanaler, säkerställa att du får lagom mycket marknadsföring från oss samt för att följa upp din respons.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar de uppgifter om dig som finns i vårt marknadsföringsregister för att välja ut olika målgrupper för olika typer av marknadsföringsaktiviteter baserat på hur intressant en viss aktivitet antas vara för dig och andra i samma målgrupp. Vi behandlar även uppgifter om djur som djurnamn, djurslag, födelsedata och ras.
Vi använder dina kontaktuppgifter för att skicka marknadsföring till dig via brev, e-post och textmeddelanden samt för att ringa dig. Utöver det använder vi ditt personnummer för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig samt ditt kundnummer för att informera vår kundservice om lämpliga erbjudanden att förmedla till dig vid kontakt.
Vid all marknadsföring tar vi hänsyn till de val av kommunikationskanaler som du har gjort. För att säkerställa att vi inte skickar för mycket marknadsföring till dig och för att följa upp effekten av vår marknadsföring behandlar vi också uppgifter om vilka marknadsföringsaktiviteter som du ingått i. Förutsatt att du har samtyckt till kakor hos din e-postleverantör följer vi upp ifall du agerat på e-postutskick från oss, som om du öppnat det eller klickat på någon länk.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna marknadsföra våra produkter och tjänster genom att rikta relevanta tips och erbjudanden till dig via olika kommunikationskanaler, säkerställa att du inte får för mycket marknadsföring ifrån oss samt för att följa upp din respons.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkerställa att meddelanden till dig hamnar i just din digitala inkorg på Mitt Agria.
Behandlingen sker för direkt marknadsföring och innefattar profilering i form av urval av målgrupper.
Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig direkt marknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Det kan du göra genom att kontakta vår kundservice eller följa instruktioner i utskick.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi sparar information om vilka urval till marknadsaktiviteter som du omfattats av och om du öppnat ett e-post och/eller klickat på någon länk i upp till tolv månader.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
När vi skickar brev till dig lämnar vi ut din folkbokföringsadress till ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution av utskicken.
När vi skickar textmeddelanden använder vi personuppgiftsbiträden som distribuerar utskicken med hjälp av ditt telefonnummer.
För utskick av nyhetsbrev via e-post anlitar vi ett personuppgiftbiträde som möjliggör detta via biträdes programvara för e-postmarknadsföring.
Bjuda in till och hantera event
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att bjuda in dig till fysiska eller digitala kundevent som vi anordnar, för att hantera din anmälan och närvaro samt för att följa upp eventet.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar ditt namn, de kontaktuppgifter som du har lämnat till oss (adress, e-postadress och/eller telefonnummer) och andra uppgifter ur vårt marknadsföringsregister för att skicka inbjudningar till event till dig och andra i samma målgrupp. Om du anmäler dig till event direkt via vår hemsida behandlar vi samma uppgifter, ditt namn och kontaktuppgifter. Då du väljer att anmäla dig till ett event behandlar vi också uppgifter om dina eventuella val kring eventet och om ditt deltagande. Vi kan också komma att behandla uppgifter om djur som antal och eventuellt namn.
I vissa fall använder vi dessa uppgifter om dig för att kontakta dig efter eventet i syfte att ge dig möjlighet att ge oss återkoppling kring eventet. Eventuell återkoppling sammanställs till statistik över eventet.
Om du lämnar information om kostallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi även dessa uppgifter för att kunna tillgodose dina behov.
Vid anmälan som deltagare i barnevent (tävling) för ditt barn behandlar vi också uppgifter om ditt barns namn, videomaterial och om deltagaren är under 13 år. I det fall ditt barn är under 13 år måste du som vårdnadshavare fylla i uppgifterna i anmälan till eventet samt skicka in videomaterial på ditt barn. Vi kommer också använda dina och barnets uppgifter för att kunna skicka dig nyhetsbrev med information så länge tävlingen pågår. Dina uppgifter samt barnets uppgifter behandlas också för utskick av exempelvis diplom och guldrosett i efterhand samt för att vi ska veta hur mycket pengar vi ska skänka till välgörenhet.
Vi hämtar, och uppdaterar regelbundet, ditt namn och din folkbokföringsadress samt eventuella uppgifter om skyddade personuppgifter från Statens personadressregister (SPAR) eller uppgifter från Jordbruksverket register, Svenska Kennelklubben eller Kattförbundet SVERAK för att kunna rikta marknadsföringsaktiviteter till dig, bjuda in dig till event och skicka dig kundundersökningar.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig i vårt marknadsföringsarbete för att kunna bjuda in dig till event, hantera din anmälan och ditt deltagande samt för att följa upp eventet.
Behandlingen sker för direkt marknadsföring och innefattar profilering i form av urval av målgrupper.
I de fall du valt att lämna information om kostallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi dessa uppgifter med stöd av ditt samtycke. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.
För att ombesörja anmälan till barnevent inkl. ta emot ditt barns videomaterial samt för att genomföra utskick av nyhetsbrev löpande under eventets gång samt exempelvis diplom och guldrosett i efterhand för deltagare under 13 år behandlar vi uppgifter om dig och ditt barn med stöd av ditt samtycke.
Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig direkt marknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Det kan du göra genom att kontakta vår kundservice eller följa instruktioner i utskick.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter som vi samlar in i samband med att du anmäler dig till och deltar i ett event sparar vi tills eventet är genomfört och eventuell återkoppling är inhämtad.
Eventuell återkoppling anonymiseras och sparas i form av sammanställd statistik.
Dom uppgifter vi samlar in i samband med barnevent sparas i 30 dagar efter eventet är utfört. För vissa event kommer vi spara dina personuppgifter i 30 dagar efter eventet är utfört för att kunna veta hur mycket pengar vi ska skänka till välgörenhet.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Ibland anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att skicka ut inbjudningar och uppföljningar via e-post samt för att hantera anmälningar och återkoppling i webbformulär. Biträdet får då del av de uppgifter om dig som behövs för att administrera utskick och webbformulär.
När vi skickar inbjudningar per brev till dig lämnar vi ut dina kontaktuppgifter till ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution av utskicken.
Det händer att vi anlitar ett personuppgiftsbiträde för att hålla i ett event. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver ha för att kunna hantera besöksregistrering, måltidsval och liknande.
För utskick i efterhand av diplom och guldrosetter efter genomfört barnevent anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att administrera utskicket. Då lämnar vi ut det uppgifter om dig och ditt barn som biträdet behöver för att kunna hantera utskicket.
För utskick av nyhetsbrev via e-post anlitar vi ett personuppgiftbiträde som möjliggör detta via biträdes programvara för e-postmarknadsföring.
Vi lämnar ut ditt personnummer till leverantör av myndighetsinformation, för att vi ska kunna hämta in uppgifter från Statens offentliga personadressregister SPAR.
Hantera kundundersökningar
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att genomföra kundundersökningar i syfte att förbättra våra produkter och tjänster.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Vi behandlar uppgifter om dig som finns i vårt marknadsföringsregister för att välja ut dig och andra i samma målgrupp till enkäter och/eller telefonintervjuer.
I det fall vi bjuder in dig till en webbenkät använder vi din e-postadress för att kontakta dig. För att inte kunna koppla svaren till dig personligen tar vi bort alla identifierande uppgifter om dig när vi sammanställer alla deltagares svar.
I det fall vi ringer upp dig för en telefonintervju eller via sms använder vi ditt telefonnummer för att kontakta dig. För att inte kunna koppla svaren till dig personligen kan vi komma att tilldela dina svar ett slumpmässigt löpnummer och noterar i övrigt enbart om du har svarat eller inte.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna bjuda in dig till en undersökning, för att kunna följa upp om du har svarat samt sammanställa svaren till statistik som vi kan använda för att förbättra våra produkter och tjänster.
Behandlingen sker för direkt marknadsföring och innefattar profilering i form av urval av målgrupper.
Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig inbjudningar till kundundersökningar då dessa utgör direkt marknadsföring. Det kan du göra genom att kontakta vår kundservice.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Dina svar anonymiseras i samband med att de sammanställs till statistik, vilket görs direkt eller inte senare än 18 månader efter att undersökningen har slutförts.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Ibland anlitar vi undersökningsföretag som personuppgiftsbiträden för att genomföra en undersökning. Biträdena får då del av de uppgifter om dig som behövs för att kontakta dig och samla in dina svar.
För utskick av kundundersökningar anlitar vi ibland ett personuppgiftsbiträde som möjliggör utskicket via biträdets programvara för e-postmarknadsföring.
Följa upp vår marknadsföring
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar personuppgifter om dig för att följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och säljaktiviteter i syfte att kontinuerligt förbättra erbjudanden och kundkommunikation och följa upp enskilda rådgivares/säljares försäljningsresultat och upprätta provisionsunderlag.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
När vi följer upp effekten av våra marknadsföringsaktiviteter tar vi fram statistik över hur många kunder som agerat på önskvärt sätt till följd av en aktivitet och jämför det med hur kunder som inte ingått i aktiviteten har agerat. Vi behandlar då ditt kundnummer, vilken aktivitet du ingått i målgruppen för, om du begärt en offert eller tecknat ett avtal en viss tid efter aktiviteten och – vid utskick via e-post – om du öppnat det och klickat på någon länk. Vi följer även upp om aktiviteterna leder till avregistreringar från direkt marknadsföring.
När vi följer upp försäljningsresultat för våra rådgivares/säljares individuella rådgivnings- och försäljningsaktiviteter och upprättar provisionsunderlag behandlar vi ditt kundnummer, datum och syfte för rådgivnings- och kontakttillfällen, offerter och tecknade avtal.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och säljaktiviteter i syfte att kontinuerligt förbättra erbjudanden och kundkommunikation samt för att vi ska kunna följa upp enskilda rådgivares/säljares försäljningsresultat och upprätta provisionsunderlag på ett sammanhållet och kostnadseffektivt sätt.
Behandlingen av dina uppgifter för uppföljning av och provisionsunderlag är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt Bokförföringslagen BFL (1999:1078).
Behandlingarna sker för direkt marknadsföring.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
I samband med att vi sammanställer underlagen som krävs för att vi ska kunna följa upp våra aktiviteter, vilket görs direkt efter aktivitet eller inte senare än 1 månad efter aktivitet, raderar vi alla personuppgifter om dig.
Uppgifterna för uppföljning av och provisionsunderlag för våra rådgivare/säljare sparar vi i sju år plus innevarande år i enlighet med Bokföringslagen (BFL).
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Externa rådgivare/säljare som vi samarbetar med har tillgång till sina respektive rapporter och underlag där uppgifter om dig och dina offerter och avtal framgår.
För analys och uppföljning
Dina personuppgifter används som underlag för olika statistiska riskberäkningar som försäkringsbolag är skyldiga att genomföra. Uppgifter används även för att sammanställa rapporter och följa upp vår verksamhet av kommersiella skäl. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.
Beräkna risker i försäkringsverksamhet
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar personuppgifter för att kunna göra statistiska beräkningar av risk för olika typer av skador i syfte att kunna prissätta försäkringsprodukter, för reservsättning och för att beräkna behov av återförsäkring.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Avtalsuppgifter i dina försäkringsavtal samt eventuella uppgifter om skadan/sjukdomen i skadeärenden, reglera djurskada eller reglera grödaskada, (dock inte uppgifter i bilagor såsom hälsodeklarationer och bilder) ligger till grund för de statistiska beräkningar vi gör för att kunna beräkna sannolikhet och kostnad (risk) för olika typer av skador. I beräkningarna använder vi inga direkt identifierande uppgifter om dig.
De statistiska beräkningarna ligger till grund för prissättning av försäkringsprodukter (så kallade premietariffer), reserveringsbehov i vår bokföring samt för behov av återförsäkring.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna göra statistiska beräkningar av risk för olika typer av skador och därmed kunna prissätta försäkringsprodukter i proportion till de faktiska försäkringsriskerna. Den är vidare nödvändig för reservsättning och återförsäkring, vilket krävs för att säkerställa en god finansiell ställning i vår verksamhet och uppfylla krav avseende riskkontroll i försäkringsrörelseregler.
Behandlingen av uppgifter om djurets hälsa är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi behandlar uppgifter om dina försäkringar och skador för dessa ändamål så länge ett åtagande om försäkring för försäkringsprodukten föreligger.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Länsförsäkringar AB anlitas som personuppgiftsbiträde för beräkning av reserveringsbehov i vår bokföring samt för beräkning av återförsäkring. Länsförsäkringar AB har då möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i beräkningarna.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd med förvaltning, utveckling, test och support av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för Agria.
Följa upp och analysera vår verksamhet
Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att sammanställa statistik och rapporter för att kunna följa upp och analysera utvecklingen av vår affär, försäljning och kundbas.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
För att sammanställa underlag för statistik, rapporter och analyser behandlar vi uppgifter om dig som ditt kundnummer, ålder, rabattnivå, vilken kommun och ort du tillhör. Vidare behandlar vi uppgifter om dina försäkringsengagemang hos oss, såsom avtalsnummer, produkt, årspremie, datum för olika händelser som förnyelse och avslut samt uppgifter om djur som djurslag och ras.
Vi gör även vissa beräkningar/sammanställningar om dig som kund som exempelvis hur länge du varit kund, hur många avtal du har samt värdet av alla dina avtal och jämför med andra kunders.
Alla uppgifter används sedan för att löpande sammanställa underlag för statistik, rapporter och analyser som stöd för att kunna följa upp vår verksamhet i olika dimensioner samt för affärsutveckling.
Laglig grund och dina rättigheter
Vi stödjer vår behandling av personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp utvecklingen av vår affär, försäljning och kundbas.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
Vi behandlar uppgifterna för detta ändamål i tio år för att kunna se trender över tid.
När vårt kundförhållande upphör tar vi bort alla kopplingar till dig som person från statistikunderlagen.
Personuppgiftsansvar, biträden och övriga mottagare
Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.