En nyligen genomförd enkätundersökning från Agria visar att nästan hälften av hästägarna känner sig osäkra när de rör sig på större, trafikerade vägar tillsammans med sina hästar. Mot bakgrund av detta går Agria och HNS samman för att öka medvetenheten om säker trafikmiljö för hästekipage och andra trafikanter.

– Ansvaret för en säker trafiksituation är förstås delat mellan hästekipage och andra trafikanter, säger Karolina Lagerlund, vd på HNS. I kampanjen fokuserar vi på hur ryttare och kuskar kan känna sig tryggare i trafiken genom att ge praktiska råd om förberedelser inför turen.

Hästar är kraftfulla djur, ibland lika stora som älgar och kapabla att snabbt komma upp i 50 kilometer i timmen. Trots detta saknar många trafikanter kunskap om och respekt för hästar i trafiken.

– Med den här kampanjen vill vi bland annat sätta fokus på hästekipage i trafiken och lyfta behovet av att inkludera hästekipage i samhällets nollvision för trafiksäkerhet, säger Agnes Fabricius, vd på Agria. Genom enkla medel som att sänka hastigheten och hålla avstånd kan andra trafikanter redan idag bidra till en säkrare trafikmiljö för hästar, ryttare och kuskar.

Kampanjen bygger delvis på en norsk forskningsstudie* som belyser behovet av bättre reglering, men också utbildning för hästekipage i trafiken. Den initiala målgruppen är ryttare och kuskar för att öka kunskapen om hur ekipaget, genom förberedelser och kloka val, kan bli tryggare i trafiken. Men har även lyfts i dagspress för att nå ut till alla typer av trafikanter.

Checklista – innan du och hästen ger er ut i trafiken

  1. Vänj hästen successivt vid trafikerade vägar.
  2. Förbered dig på utmaningar som kan dyka upp i miljön.
  3. Använd reflexer på både hästen och ryttaren/kusken.
  4. Dela med dig av din plan och vilken ridväg du tar. Ha om möjligt sällskap med på turen.
  5. Ha med mobilen i fickan och ge hästen din fulla uppmärksamhet.

Checklista – i trafiken

  1. Undvik större trafikerade vägar om möjligt.
  2. Förmedla lugn till hästen.
  3. Använd tydlig signalgivning till andra trafikanter – öva på tecknen för "Stopp", "Svänga" och "Sänk farten".
  4. Korsa vägar säkert – stanna upp och kolla av vägen i båda riktningarna.
  5. Var ett gott exempel för andra trafikanter.

Ladda ner checklistan för utskrift


Debatt: Inkludera häst i nollvisionen

* Om forskningsprojektet ”Hest i trafikk”

Hästekipage ställs inför andra utmaningar i trafiken som kräver ökad medvetenhet och hänsyn från andra trafikanter. Ett tvåårigt forskningsprojekt vid Nord universitet, finansierat av Stiftelsen Hästforskning, har ägnat sig åt att utforska detta samspel och redovisar resultaten i forskningsrapporten "Hest i traffik".

Studiens övergripande mål är att förbättra trafiksäkerheten för hästekipage och samtidigt identifiera de utmaningar dessa ekipage står inför i trafikmiljön. Forskningen, som omfattade intervjuer, enkätundersökningar, dokumentstudier och provkörningar, framhåller att många hästekipage känner sig osäkra på vägarna och står inför en bristande respekt och förståelse från andra trafikanter. Detta skapar inte bara en känsla av oro utan ger upphov till farliga situationer på vägarna.

Resultaten tyder på att negativa attityder mot hästekipage är vanliga bland andra trafikanter, vilket yttrar sig i bristande respekt och till och med aggressivt beteende. En betydande andel hästekipage, inklusive barn, navigerar ensamma i trafiken med bara sin häst som sällskap. För att öka säkerheten föreslås åldersgränser och utbildningskrav.

Bristen på medvetenhet hos andra trafikanter om hästens reaktioner är en central faktor som påverkar hästekipagens säkerhet. Därför understryker studien behovet av åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten för hästekipage och föreslår konkreta förändringar i lagstiftningen, ökad medvetenhet bland andra trafikanter och inkludering av hästekipage i samhällets nollvision för trafiksäkerhet. Den norska studien rekommenderar specifika åtgärder, till exempel att gång- och cykelvägar legaliseras för hästekipage. Rekommendationerna syftar till att skapa ett tryggare trafikmiljö för hästekipage och andra trafikanter.

Läs slutrapporten här