Agria och HNS ville undersöka hur trafiksäkerheten för hästekipage kan förbättras och 2 287 hästägare/ryttare svarade på vår enkät ”Hur borde reglerna för hästekipage i trafiken se ut?”. Enkäten genomfördes via Facebook med hjälp av verktyget Survey Monkey i oktober 2024. Här presenteras en sammanfattning av resultatet.
Hästar framförs ofta i trafiken
Av samtliga svarande är det 97 procent som ofta (65 %) eller ibland (32 %) rider, leder hästar eller kör med häst och vagn på vägar där de får samsas med andra fordon – exempelvis cyklar, bilar eller traktorer. Endast 3 procent svarar "Nej, aldrig".
Det absolut vanligaste sättet att ta sig fram med häst på trafikerade gator eller vägar är att rida, vilket 79 procent svarat att de främst gör. Leder eller tömkör gör 12 procent i första hand, medan 9 procent primärt kör med häst och vagn.
De allra flesta följer fordonsregeln
Trafikförordningen (1998:1276) definierar den som rider eller leder en häst som ett fordon i trafik och hästen ska därför framföras på höger sida.
Av de svarande som främst rider, leder eller tömkör i trafik anger 74 procent att de alltid gör detta på höger sida av vägen. 23 procent menar att de ”oftast men inte alltid” rider eller leder/tömkör på höger sida, medan endast 3 procent svarar att de alltid håller sig på vägens vänstra sida med hästen.
42 procent av ryttarna uppger att de ibland rider, leder eller tömkör på gång- eller cykelbana. Flera skriver i fritextsvar att de vet att detta egentligen inte är tillåtet, men att det görs för ökad trygghet.
Majoriteten vill kunna välja sida
På frågan ”Om du fick välja, hur skulle reglerna för den som rider eller leder/tömkör hästar se ut?” svarar 52 procent att hästekipage borde få välja sida av vägen utifrån förutsättningarna/vad som känns säkrast. 37 procent tycker att höger sida även fortsatt borde vara regel, medan 12 procent anser att vänster sida alltid borde gälla för hästekipage.
I fritextkommentarerna bekräftar många ryttare att de skulle vilja kunna rida på vänster sida i de fall då trafiksituationen annars blir otrygg. ”Enklare att se vad man möter och undviker att hästen blir skrämd bakifrån” är en vanlig kommentar. Relativt många skriver också att de rider på höger sida, men leder hästar på vänster sida av vägen.
Otäcka vittnesmål från hästägare
Hela 71 procent av de som rider eller leder/tömkör i trafik har någon gång varit med om en incident där hen själv och/eller hästen har blivit skrämd eller skadad.
I över tusen fritextkommentarer vittnar hästägare, ryttare och kuskar om otäcka situationer de hamnat i – där andra trafikanter skrämt hästen, på grund av okunskap om djurs beteende eller genom bristande hänsyn.
Många saktar inte ner, kör för nära hästar, gasar intill hästen eller tutar. I otaliga fall har hästar skrämts av plötsliga ljud, som en pysande buss, eller att de inte har haft chans att se fordonet utan har blivit överrumplade.
Flera ryttare tar upp att förare inte alltid förstår tecknen för att stanna eller sakta ner. Som en svarande skriver: ”Det händer ofta när jag vinkar ner hastigheten att bilister tror att man vinkar. Och de vinkar glatt tillbaka.”
I de flesta fall har ekipaget kommit undan med blotta förskräckelsen, men flera incidenter har slutat med skadade hästar. Alla typer av fordon förekommer i vittnesmålen – bilar, lastbilar, bussar, cyklar, traktorer, motorcyklar, mopeder och motocross. Ofta handlar det om hästar som har uppfattats som ”trafiksäkra” av sina ägare, men som ändå skrämts i en extrem situation.
Kuskarna håller sig till höger
Det är inte alls lika vanligt att köra med häst och vagn som att rida, men av de cirka 200 kuskar som svarat på enkäten kör nästan alla på höger sida.
Bland kuskarna tycker en klar majoritet (62 %) att samtliga hästekipage ska färdas på den högra sidan, medan 16 procent anser att alla hästekipage borde få välja sida. 19 procent av kuskarna svarar att den som rider/leder hästar borde få välja sida, men att häst och vagn även fortsatt borde framföras på högersidan av vägen.
Även bland kuskarna är det väldigt vanligt (66 %) att ha varit med om en incident där man själv och/eller den förspända hästen har blivit skrämd eller skadad.
Debatt: ”Låt ryttare välja sida – för ökad trafiksäkerhet”
Den 26 oktober 2024 publicerade Svenska Dagbladet en debattartikel från Agria och Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), om att trafikförordningen borde ses över. Att en häst ses som ett fordon, och ska framföras på höger sida, kan i många situationer öka risken för olyckor.