I Sverige utgör hästekipage en alltmer utsatt grupp i trafiken. Varje år skadas eller dör minst ett 40-tal hästar i trafikolyckor, och nästan varannan hästägare känner sig otrygg när hen färdas på trafikerade vägar*. För att öka säkerheten svarar majoriteten av ryttarna i en ny undersökning att det borde vara tillåtet att välja vilken sida av vägen de rider på, beroende på trafiksituationen.

Trots att hästar är stora och kraftfulla djur, med en kroppsstorlek som kan jämföras med en älg, bemöts de ofta med bristande respekt och förståelse från bilförare. Allt för ofta blir hästarna skrämda med risk för skador och dödsfall som följd.

En orsak till problemet ligger i hästens natur. Hästen är ett flyktdjur, och dess instinkt är att snabbt reagera och fly om den blir skrämd. Allt fler tystgående elfordon på vägarna utgör en ny och allvarlig risk när de närmar sig ekipaget bakifrån. Genom att rida på vänster sida av vägen kan ryttaren i stället möta trafiken direkt, skapa ögonkontakt med föraren, gestikulera rörelser med handen och bättre förutse riskerna i tid, vilket skulle kunna minska olycksrisken.

Trafikförordningen (1998:1276) definierar den ridande som ett fordon i trafik och hästen ska därför framföras på höger sida. Bestämmelserna, som i grunden kommer från en tid då häst och vagn var vanligare än ridning, tar inte längre hänsyn till dagens trafikmiljö där ridande ekipage är betydligt vanligare än körande med häst.

En häst kan accelerera till 50 kilometer i timmen på ett ögonblick, och om den blir skrämd av en plötslig händelse – som att en tyst elbil kör upp bakifrån eller bilister som inte minskar hastigheten när de passerar, tutar eller kör för nära hästekipaget – kan det leda till en mycket farlig situation för både häst, ryttare och bilförare. Genom att ge ryttare möjlighet att välja den sida av vägen som känns tryggast utifrån rådande trafiksituation, skulle riskerna kunna minska och trafikmiljön bli säkrare för alla.

En nyligen genomförd undersökning** med mer än 2 200 svarande visar att över 71 procent varit med om incidenter där deras häst blivit skrämd eller skadad i trafiken. Trafikolyckor där hästar blir skrämda av vårdslöst körande får ödesdigra konsekvenser.

För att uppnå nollvisionen om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, måste även hästekipage inkluderas i säkerhetsarbetet. Låt ryttare välja den sida som är mest trygg och anpassa bestämmelserna i trafikförordningen efter dagens trafikmiljö – det är en enkel åtgärd som kommer att rädda liv.

David Haak, vd, Agria Djurförsäkring
Karolina Lagerlund, vd, Hästnäringens Nationella Stiftelse

Till artikeln hos Svenska Dagbladet

* 300 hästägare deltog i enkätundersökningen som utfördes av Xtreme på uppdrag av Agria.

**2 287 svaranden deltog i en Facebookundersökning som genomfördes av Agria och HNS, med hjälp av verktyget Survey Monkey. Läs resultatet här!