- Start
- Betalning
Hur vill du betala din försäkring?
Välj mellan autogiro, e-faktura eller pappersfaktura.Välj betalningssätt
Autogiro
Automatisk överföring från ditt konto
Du ansöker enklast om autogiro direkt via din internetbank eller på Mitt Agria. För dig som inte har möjlighet, går det självklart bra att fylla i och skicka in autogiroansökan.
Glöm förfallodagar och långa OCR-nummer. Med autogiro sker betalningen automatiskt från ditt konto.
Du kan välja att dela upp din betalning årsvis, halvårsvis eller månadsvis.
E-faktura
Fakturan direkt till din internetbank
Med e-faktura blir det lättare att hålla koll på sista betalningsdatum, kontonummer och krångliga OCR-nummer. Du får din e-faktura levererad direkt till din internetbank och behöver där bara kontrollera och godkänna den.
Du anmäler dig till e-faktura direkt via din egen internetbank. Klicka på e-faktura och leta upp Agria Djurförsäkring i listan över företag.
Du kan välja att dela upp din betalning helårsvis eller halvårsvis.
Pappersfaktura
Fakturan skickas hem till dig
Om du väljer att betala din försäkring med pappersfaktura får du den direkt hem i brevlådan.
Du kan betala årsvis eller halvårsvis.
Digitala fakturor med Kivra
Du kan välja att betala dina fakturor digitalt med Kivra. Det enda du behöver göra är att aktivera betaltjänsten när du är inloggad på Kivra. Du godkänner dina fakturor med Mobilt BankID.
Vanliga frågor och svar om betalning
Hur kan jag dela upp betalningen?
Om du inte vill betala försäkringen helårsvis kan du betala den halvårsvis med faktura eller autogiro. Du kan även betala månadsvis via autogiro. Autogiro är utan extra kostnad.
Hur gör jag för att betala via autogiro?
Du ansöker enklast om autogiro direkt via din internetbank eller via Mitt Agria. För dig som inte har möjlighet, går det självklart bra att fylla i autogiroansökan nedan. Observera att autogiroansökan måste skickas in i god tid före sista betaldatumet på din faktura. Autogirot måste hinna bli godkänt innan sista betaldatum för att försäkringen ska vara gällande.
Ingen extra kostnad när du väljer att betala med autogiro, oavsett hur du delar upp betalningen.
Vilket datum drar ni pengarna från mitt konto?
Vi drar försäkringspremien runt den 26-29 beroende på hur månaden ser ut med antal dagar, helger och röda dagar. Information om exakta dragningsdatum hittar du på din betalningsplan i ditt försäkringsbrev.
Jag vill betala med autogiro men har ändå fått en faktura, vad gör jag?
Om du vill betala via autogiro fyller du i autogiroblanketten (du kan läsa mer om hur du gör i första frågan på denna sida). Observera att autogiroansökan måste skickas in i god tid före sista betaldatumet på din faktura. Autogirot måste hinna bli godkänt innan sista betaldatum för att försäkringen ska vara gällande. När du fått en bekräftelse om autogiromedgivande kan du bortse från fakturan.
Har ni fått min autogiroansökan?
När vi fått ett godkännande från din bank skickar vi ut en bekräftelse (kontoförteckning) till dig. Det går också bra att logga in på Mitt Agria för att kontrollera om du har ett gällande autogiro hos oss.
Hur mycket pengar kommer ni att dra från mitt konto?
När autogiroansökan godkänts av din bank skickar vi ut en bekräftelse med en kontoförteckning till dig. Där står summan som kommer att dras via autogiro. Du kan även se summan för dragningen genom att logga in på Mitt Agria eller kontakta oss. Observera att premien dras i förskott vid betalning med autogiro. Om försäkringen nyligen är tecknad kan dragningen därför bli större första gången.
Varför är min månadsdragning så hög första gången?
Premien dras i förskott vid betalning med autogiro. Vid första aviseringen dras därför premien för perioden från det datum du tecknade försäkringen till och med månaden efter. Om du har tecknat försäkringen i slutet av månaden blir den första dragningen vid nästa månadsskifte.
Vad händer om det inte dras pengar från mitt konto en gång?
Om en dragning uteblivit så dras det ikapp vid nästa dragning. Om två dragningar missats efter varandra upphör autogireringen och du får istället en faktura för resterande år.
Det har dragits en större summa än förra gången, varför?
Nyligen tecknat en försäkring
Via autogiro betalar du alltid i förskott. Vid första aviseringen dras därför premien för perioden från det datum du tecknade försäkringen till och med månaden efter. Om du har tecknat försäkringen i slutet av månaden blir den första dragningen vid nästa månadsskifte.
Nyligen ändrat försäkringen
Har du nyligen ändrat försäkringsbelopp, försäkrat ett nytt djur eller gjort några andra ändringar så kan månadsbeloppet öka. Då dras det nämligen för perioden från ändringsdatumet till och med den kommande månaden.
Missat en dragning
Om förra månadens dragning inte genomfördes dras det ikapp kommande månad.
Varför har det inte dragits pengar från mitt konto?
Ingen täckning på kontot
Kontrollera med banken att det funnits täckning på ditt bankkonto. Många banker kräver att täckning finns redan ett par dagar innan dragningsdatum. Om förra månadens dragning inte genomfördes dras det ikapp kommande månad. Om två dragningar missats efter varandra upphör autogireringen och du får istället en faktura för resterande år. Vill du ansöka om autogiro igen kan du kontakta Agrias Kundcenter på 0775-88 88 88 eller fylla i ansökningsblanketten.
Bytt bank eller kontonummer
Om du har bytt bank eller kontonummer så ber du din bank meddela oss
Jag har avslutat försäkringen, varför dras det pengar från mitt konto?
Avslutat försäkringen nära månadsskiftet
Om du avslutar försäkringen nära månadsskiftet går det inte alltid att stoppa den kommande dragningen. Då sätts premien tillbaka nästkommande månad.
Avslutat försäkringen mitt under året?
Ibland kan det finnas premie kvar att betala på försäkringen, t.ex. om försäkringen avslutas innan försäkringsårets slut.
Hur skriver jag in mitt kontonummer?
Normalt är clearingnumret de första fyra siffrorna i kontonumret.
Swedbank har ibland fem siffror, ex 8327 - 9XXXXX. Utelämna då femte siffran, i detta fall 9.
Handelsbankens clearingnummer ska alltid börja med 6 (hittar du inte det ange 6000).
Personkonto i Nordea där kontonumret är samma som ditt personnummer: Clearingnummer = 3300 - ÅÅMMDDXXXX.
Personkonto i Nordea där kontonumret inte är ett personnummer: Clearingnummer = de fyra första siffrorna i kontonumret.
PlusGirokontot i Nordea: Clearingnumret = 9960.
Hur betalar jag via e-faktura?
E-faktura är ett mycket smidigt betalningssätt. Du får din e-faktura levererad direkt till din internetbank och behöver där bara kontrollera och godkänna den. Med e-faktura blir det lättare att hålla koll på sista betalningsdatum, kontonummer och krångliga OCR-nummer. Välj om du vill betala halvårsvis eller per helår.
Ansök om e-faktura
Vill du anmäla dig till e-faktura gör du det direkt via din egen internetbank. Klicka på e-faktura och leta upp Agria Djurförsäkring i listan över företag.
Jag har betalat min faktura, ändå har jag fått en påminnelse, varför?
Det kan vara så att påminnelsen skickades ut innan din betalning hann nå oss. Logga in på Mitt Agria för att se om din premie är betald, eller kontakta oss.