- Start
- Agriakortet
Agriakortet
Kortet som ger trygghet om du råkar ut för oväntade djursjukvårdskostnader.Om Agriakortet
Agriakortets app
Med Agriakortets app får du tillgång till
- Delbetalning av dina kortköp
- Enkla överföringar från ditt Agriakort till andra bankkonton
- Översikt av dina köp
- Tillgängligt och använt belopp
- Information om din kommande betalning
- Ändring av kreditgräns
- Hantering av ditt kort för internetbetalningar, regionsspärr och kontaktlös betalning
- Beställning av ett nytt kort eller ett extra kort
Ladda ner Appen Agriakortet
Appen finns både i Appstore och i Google Play. För att kunna logga in behöver du Mobilt BankID.
Länkarna går till App Store och Google Play där Agriakortsinnehavare kan ladda ner appen Agriakortet gratis.
Erbjudanden från Agrias kortpartners
Du som har Agriakortet får extra förmåner i form av erbjudanden och rabatter relaterade till ditt djurägande. Exempelvis rabatter på hundfoder, hotellnätter, resor, hyra av hästlastbil och mycket mer.
Res med Agriakortet
Ett kort, två reseförsäkringar. Ditt Agriakort är dels laddat med en av marknadens bästa reseförsäkringar via Länsförsäkringar samt en unik reseförsäkring för katt- och hundägare i form av Agria Reseförsäkring.
Om du betalar din resa med Agriakortet ingår:
- Kostnadsfritt avbeställningsskydd
- Ersättning vid försening av bagage och vid olycksfall
- Handla räntefritt i hela världen upp till 58 dagar med ett valutapåslag på 1,5 %
- Agria Reseförsäkring - speciellt anpassad för djurägare
Vad som mer ingår i försäkringen och vilka villkor som gäller kan du läsa om i de allmänna villkoren för reseförsäkring och villkoren för Agria Reseförsäkring.
Anmäl skada för reseförsäkring
Anmäl skada vid försening av bagage, olycksfall eller avbeställningsskydd hos Länsförsäkringar Värmland.
Anmäl skada för Agria reseförsäkring
Anmäl skada för avbeställningsskydd, reseavbrott eller merkostnad vid förlängd vistelse om din hund/katt blivit akut sjuk eller skadad vid resa.
Spärra Agriakortet
Om du förlorar ditt Agriakort ska du omedelbart spärra det genom att ringa vår spärrservice.
Vid stöld ska du alltid polisanmäla förlusten. Om du även har förlorat din id-handling bör du kontakta Upplysningscentralen (UC) och be dem spärra den.
Om du vill att vi ska skicka ut ett nytt kort till dig kan du själv beställa ett i appen Agriakortet. Eller kontakta vår samarbetspartner Wasa Kredit något dygn efter att du har spärrat kortet.
Har du blivit av med ditt kort?
Ring vår spärrservice som har öppet dygnet runt.
Ringer du från utlandet?
+46-10 494 70 02Önskar du ett nytt kort? Kontakta Wasa Kredit
08-635 39 80
Vill du ha enkla råd för ökad säkerhet när du betalar med ditt Agriakort och tips på hur du gör för att förebygga bedrägerier?
Vanliga frågor och svar om Agriakortet
Vad är Agriakoret?
Agriakortet är ett samarbete mellan Agria Djurförsäkring och Wasa kredit som är Länsförsäkringars specialistföretag inom respektive område. Kortet är ett MasterCard framtaget till fördel för djurägare som är försäkrade i Agria, kliniker och djursjukhus. Kortet erbjuder dessutom alla kortinnehavare delbetalning och andra förmåner – för djurens bästa.
Hur gör ni en kreditprövning?
Wasa kredit väger samman uppgifterna i din ansökan och gör en kreditupplysning. Med hjälp av uppgifterna kan de avgöra om du kan få ett Agriakort.
Vad kostar Agriakortet?
Kan jag ta ut kontanter med kortet?
Ja, i svenska och utländska uttagsautomater kan du ta ut kontanter med den pinkod som tillhör ditt kort.
När kommer min avi för kortet?
Avin ska nå dig senast den 17:e i månaden. Om du inte har fått din avi kan du kontakta Wasa kredit på telefon 08-635 39 80 eller på mejl agriakortet@wasakredit.se.
Kan jag få min avi till en digital brevlåda?
Om du använder Kivra får du dina avier för Agriakortet i din digitala brevlåda hos Kivra.
I Kivra kan du även betala din avi. Det enda du behöver göra är att aktivera betaltjänsten när du är inloggad på Kivra. Du godkänner betalningen av dina avier med Mobilt BankID
För att du inte ska missa några dokument är det viktigt att de kontaktuppgifter som finns inlagda hos Kivra är aktuella. Det kontrollerar du under: Meny, Inställningar, Mina uppgifter.
Hur spärrar jag mitt kort?
Ring Spärrservice på telefon 010-494 70 02. Om du befinner dig utomlands ringer du +46 10-494 70 02. Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call. Om du vill ha ett nytt kort är du välkommen att ringa oss, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.
Vilka grundkrav krävs för att ansöka om Agriakortet?
Följande gäller för att få ett Agriakort
- Du är minst 20 år
- Du har inga betalningsanmärkningar
- Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år
- Du är fast anställd en årsinkomst i Sverige på minst 240 000 kronor*
- Studerar på en CSN-berättigad utbildning i Sverige. Om du är student krävs det att du skickar ett studentintyg efter att du registrerat din ansökan
*Gäller taxerad inkomst brutto
Hur mycket kredit kan jag få?
Kreditgränsen väljer du själv efter vad som passar din ekonomi, mellan 30 000 och 100 000 kronor. Du kan när som helst ändra din kreditgräns i appen för Agriakortet.
När får jag Agriakortet?
Vi skickar ditt kort inom två veckor från det att din ansökan blivit godkänd. I samband med det skickas också din personliga pinkod hem till dig.
Du behöver aktivera ditt Agriakort med Mobilt BankID.
Kan jag ansöka om ett extrakort för Agriakortet och hur mycket kostar det?
Ja, du kan ansöka om ett extra Agriakort i appen för Agriakortet eller så kan du kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit på telefon 08-635 39 80 så hjälper dem dig. Kortet kostar 110 kr per år.
Varför fick jag avslag på min kreditansökan till Agriakortet?
I kreditbedömningen tittar Wasa kredit på uppgifterna i din ansökan samt den kreditupplysning de tagit. Uppgifterna i ansökan och kreditupplysningen vägs ihop och det kan därför vara svårt att ge dig den avgörande anledningen till avslaget. Vid frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Agriakortets kundadministration på Wasa kredit via mejl agriakortet@wasakredit.se eller på telefon 08-635 39 80.
Var kan jag använda mitt kort?
Agriakortet är ett MasterCard som du kan använda för inköp och uttag världen över, helt räntefritt upp till 58 dagar. Du kan själv dela upp dina kortköp via Agriakortets app.
Var finns villkoren för reseförsäkringen?
Här kan du ta del av allmänna villkoren för reseförsäkringen, reseförsäkringen regleras via Länsförsäkringar.
Kan jag se mina köp med Agriakortet?
Ladda ner appen för Agriakortet där kan du bland annat se dina köp. Appen finns både i App Store och i Google Play.
Vad gör jag om jag glömt min personliga kod?
Kontakta Agriakortets kundadministration på telefon 08-635 39 80 så hjälper vi dig.
Hur registrerar jag mitt Agriakort för säker internetbetalning med Mastercard SecureCode?
Agriakortet är ansluten till säkerhetslösningen Mastercard SecurCode. När du handlar via en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta med Mobilt BankID att det är du och ingen annan som genomför betalningen.
Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?
Har du utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta Wasa kredits kreditavdelning på 08-635 38 39 för att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar.
Jag har flyttat, hur adressändrar jag?
Du gör en adressändring av din folkbokföringsadress till Skatteverket. Vi uppdaterar våra register efter Skatteverkets en gång per vecka och får då din nya adress.
Kan jag betala extra?
Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Du kan själv välja att betala in ett högre belopp än det som aviserats, genom att ange det högre beloppet när du betalar fakturan från Agriakortet.
Vad är det för OCR-nummer och bankgiro för kortet?
Du har samma OCR-nummer varje månad som står på din avi. Din avi kan du se i appen för Agriakortet. Bankgironumret är 103-1012, inbetalningen sker till Agrias samarbetspartner Wasa Kredit.